onsdag 20. mars 2013

Mobilens makt



Referat av rømmingens «mobilens makt»

I teksten «mobilens makt» skriver Rønningen om hans mislik for mobiltelefoner og beskriver litt hvordan han kom fram til denne meningen. Han starter med å fortelle om en gang mobilen hans «døde» og han derfor var utilgjengelig for resten av omverden i en uke og avslutter med og anbefaler andre til å skru av TV, PC og mobil for en uke og se hva som skjer.

1) Hva har skjedd med Rønningens mobiltelefon?
    den døde brått. 
2) Hvordan har han overlevd uten telefonen sin?
    han leste 2 bøker, skrev 2 tekster og gjikk 3 turer
3) Hva er mobilens konsept og idé?
    at man aldri skal kunne være alene og mulig å nå overalt
4) Hva synes Rønningen om denne idéen?
   han liker ikke at mobiler piper og forstyrrer teaterstykker, hyggelige samtaler og den fine 
   sluttcenen i Chaplins "city light"
5) Hva har mobilen forandret?
    måten avtaler blir gjort på og hvordan man skaffer seg dame/type
6) Hva oppforder Rønningen oss til å skru av?
    TV, PC og mobiltelefoner

1) Hva synes du om Rønningens beskrivelse av mobilverdagen? 
    Den er gangske subjective og personlig
2) Rønningen liker dårlig at mobilen gjør oss tilgjengelig til enhver tid. Er du enig med ham?
    Siden du kan slå av/på lyden eller til og me av/på selve telefonen kan eg ikke se meg enig i det 
    heletatt
3) Hvordan ser du for deg en mobil-, pc- og tv-fri hverdag?
    Usansynlig kjedelig siden jeg er en gamer og derfor liker å spille
4) "Stirr i veggen et par timer og se hva som skjer", oppforder Rønningen. Ja, hva vil skje, tror du?
    Det som vill skje er at eg slår på pc'en igjen etter 5 min
5) Skriv ned positive og negative virkninger av mobiltelefonen.
     Hva som er positivt eller negativt med mobilen r ganske individuelt. For meg er det positivt at
     folk kan nå meg hele tiden mens det engative er at mange steder er det dårlig dekning

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar